c

Mytisk skov på Havneholmen

Kontorejendommen CPH Pulse på Havneholmen i København får et 8 x 11 meter stort vægtæppe som integreret kunstværk. Tæppet, der er skabt med inspiration fra en mytisk skov og amazonkvinder, vil skabe en særlig forbindelse og fortælling mellem bygningen og dem, der bruger den.


(Se videoen om Ditte Ejlerskovs arbejde med kunstværket til CPH Pulse)

Bygningsintegreret kunst er kunst, der er en blivende del af en bygning, og som på den måde bidrager med noget særligt og enestående. Faktisk betyder kunst så meget for omgivelsernes indtryk af et byggeri, at det regnes med i DGNB-certificeringen.

Når Rådet for Bæredygtigt Byggeri uddeler DGNB-certificeringer i sølv, guld og platin gives der point for, om der er integreret kunstoplevelser i bygningen, og om arkitekter og kunstnere har arbejdet sammen på et tidligt tidspunkt i designfasen. Det handler om social bæredygtighed, der bidrager med noget ekstra til den menneskelige oplevelse af et byggeri, hvor der med certificeringerne ellers er stor fokus på at nedbringe CO2 igennem materialevalg, byggeproces og drift.

Giver mere social bæredygtighed
CPH Pulse er den første kontorejendom i København, der er præcertificeret til DGNB Platin. For at nå dertil skal der ikke alene tages beslutninger om løsninger til mere miljømæssig og økonomisk bæredygtighed, men også om at øge den sociale bæredygtighed. Det kan gøres ved at åbne bygningen for alle, f.eks. med et caféområde, eller ved at stille mødelokaler til rådighed for lokalområdet. Det kan også gøres ved at integrere et særligt kunstværk i bygningen, der er til glæde for alle medarbejdere i bygningen, og er tilgængeligt for dem, der har lyst til at besøge bygningen for at opleve det.

Som bygherre gik Skanska på et tidligt tidspunkt sammen med kunstneren Ditte Ejlerskov og arkitekterne fra Holscher Nordberg om at finde et kunstnerisk udtryk, og skabe et kunstværk direkte til CPH Pulse.

300 Sequence 01.00_02_59_36.Still006.png(Kunstner Ditte Ejlerskov (tv.) og projektchef Henrik de Gier fra Skanska.)

”Når vi arbejder sammen med en kunstner på den måde, får vi en langt større demokratisk dialog om kunst, arkitektur og bygningen. Vi får et kunstværk, der tager afsæt i vores bygning, konkret i bygningens atrium. På den måde designes kunstværket til bygningen, men atriummet designes også til kunstværket, særligt omkring den store væg i atriummet, hvor værket skal hænge,” fortæller projektchef Henrik de Gier fra Skanska.

Pixeleret billede af en imaginær skov
Ditte Ejlerskov blev valgt blandt flere yngre kunstnere for sin spændende tilgang til materialer, maleri, skulpturer og digitale værktøjer. Efter at have overvejet flere muligheder i CPH Pulse, valgte hun at arbejde med en udsmykning af en stor væg midt i bygningen, selv om der står flere høje søjler foran væggen i atriummet. Resultatet bliver et 8 x 11 meter stort vægtæppe i uld med et pixeleret billede af en imaginær skov, der er vokset frem i Ditte Ejlerskovs computer.

300 Sequence 01.00_07_15_47.Still002.png

”Når billedet er så stort og åbent, gør det ikke noget, at der står søjler foran. Man kan stadig se det samlede motiv, fordi det er ligesom et mønster, hvor det ikke er så vigtigt, om man kan se alle de enkelte detaljer. Det handler meget om den direkte oplevelse af den vævede materialitet, hvordan lyset falder på det og ændrer dets karakter gennem dagen,” forklarer Ditte Ejlerskov.

Opleves som på et museum
For at forstå bygningen og tankerne bag den, har Ditte Ejlerskov fået overleveret viden om bygningen og dens kommende hverdag fra både Skanska, Holscher Nordberg og kommende lejere.

”Arkitekterne har været gode til at forklare, hvordan de har tænkt bygningens stemning og de forskellige oplevelser, som medarbejdere og husets gæster vil få i rummet, hvor kunstværket skal hænge. Nogle vil være der for at spise frokost, andre for at holde møder og nogle går igennem på vej til andre steder i bygningen. Derfor er det også vigtigt, at det er et kunstværk, som man kan holde ud at se på 16.000 gange, hvis man arbejder i CPH Pulse, men det skal også være spændende at opleve en enkelt gang, som hvis det var udstillet på et museum,” siger Ditte Ejlerskov.

300 Sequence 01.00_01_35_29.Still007.png

Den spændende oplevelse, som kunst kan byde på, vejer også tungt for Henrik de Gier, når han skal forklare, hvad det er, som giver en bygning noget mere, når den får integreret kunst som en del af designet.

”Det giver en ekstra dimension i bygningen. Værket vil give et blik ind i en anden verden, som er anderledes end det man ser, når man kigger ud ad vinduerne, og det vil sætte nogle tanker i gang,” mener Henrik de Gier.

Wonder Woman, mytisk feminisme og kvindekamp
Ved at vælge uld som kunstværkets materiale, har Ditte Ejlerskov også indtænkt, at uld har en stærk lyddæmpende effekt, og samtidig giver en hyggelig og rolig atmosfære.

Tæppets motiv væves i uld på en måde, som gør, at det bliver pixeleret og utydeligt, når beskueren er tæt på. Jo længere væk fra billedet, man bevæger sig, jo mere afsløres det, at motivet viser en frodig skov, som Ditte Ejlerskov selv har sat sammen af forskellige vegetationer.

Men det er ikke noget tilfældigt påfundet billede. Det er et billede, der illustrerer ”Gynæa”, der er en verden og en skov fyldt med kvindelige skikkelser, som Ditte Ejlerskov har baseret på den græske myte om amazonerne, de kvindelige krigere, som levede et sted mellem Europa og Asien. Myten gav siden navn til Amazonas i Sydamerika, og fortællingen har i moderne popkultur har fået nyt liv igennem en heltefigur som Wonder Woman.

300 Sequence 01.00_05_13_28.Still004.png

”Jeg har skabt en verden med inspiration fra computerspil, som jeg kalder ”Gynæa”, hvilket betegner noget af feminin form. Jeg har arbejdet med flere skulpturer i de senere år, som befolker denne Gynæaskov, som kunstværket i CPH Pulse viser, og repræsenterer, hvordan man kan absorbere feministiske strategier i sit eget liv. En af skulpturerne viser en mytisk feminisme, mens en anden er mere direkte feministisk og udtrykker noget om kvindekampen.”

Bliver tilgængeligt for alle
Når CPH Pulse står færdigt i efteråret 2025 og alle lejerne er flyttet ind i starten af 2026, bliver kunstværket synligt fra gaden og bliver offentligt tilgængeligt for alle, der henvender sig i receptionen og beder om at se det for at få den fulde oplevelse. Samt selvfølgelig alle medarbejderne i de forskellige virksomheder, der får adresse på Havneholmen 2 nær Københavns Havn.

70221_CPH-Pulse_INT_001_Foyer.jpg

(Visualisering der viser størrelsen af kunstværket i CPH Pulse' atrium.)

Mere viden
Se links til mere viden om Ditte Ejlerskov, CPH Pulse, kunstrådgiverne der hjælper virksomheder med at vælge kunst, producenten der kan væve et vægtæppe på 8 x 11 meter samt Rådet for Bæredygtigt Byggeri. 

Sidst opdateret: 26-08-2024