Når alt kommer til alt, er der så mere til mæglerfaget end ”beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed”?
For de fleste virksomheder er det vigtigste parameter for beliggenhed baseret på medarbejdere – man ønsker ganske enkelt at placere sig, hvor den bedste arbejdskraft er tilgængelig.
Udover dette så er det afgørende for virksomhederne at finde det rigtige lejemål, der imødekommer deres ønsker til indretning og branding af deres virksomhed. Og så kommer vi ikke udenom, at omkostninger stadig har en væsentlig betydning.
Tendensen er dog, at mange virksomheder efterhånden indretter sig på mindre antal m2 med det samme antal medarbejdere, idet der generelt stiles mod mere åbne og fleksible kontorer.
Er nyt eller grønt byggeri højt på listen, når der skal vælges nyt domicil?
Placering af virksomheden er ret væsentlig, hvilket ofte betyder, at nybyggeri slet ikke er en mulighed i fx København City, hvis der ønskes en meget central placering.
I forhold til grønt byggeri, så ser vi af og til, at større internationale virksomheder efterspørger særlige certificeringer, men ofte er det et fokus på forbrug, der gør sig gældende, og her kan lavenergihuse være meget konkurrencedygtige.
Hvilke tendenser gør sig gældende inden for indretning?
Der er sket en stor udvikling ift. indretning af lejemål i de seneste år, og dette skal især også ses i lyset af, at virksomhederne skal formå at kunne tiltrække dygtige medarbejdere.
Fokus er ikke længere udelukkende på antal skriveborde. Indretning handler i dag om at skabe et miljø, hvor medarbejderne kan være så produktive som muligt. Her indgår også sikring af tekniske værktøjer, som letter hverdagen væsentligt for medarbejderne, og der indtænkes ofte også wellness-aktiviteter i indretningen.
Sidst men ikke mindst så skal indretningen også afspejle virksomhedens brand og kultur.
Hvad er kundernes største bekymring?
Lejernes største bekymring i dag er placeringen af et nyt lejemål i forhold til rekruttering af nye medarbejdere og fastholdelse af de eksisterende samt lejekontraktens uopsigelighedsperiode.
Mange virksomheder vokser også med ganske stor fart, og det kan være en væsentlig udfordring for virksomhederne at vide, hvor de er om eller inden for en fem-års periode, eller hvor mange medarbejdere de vil være til den tid.
En kortere uopsigelighedsperiode skal dog også hænge sammen med de ønsker, som en lejer har til et nyt lejemål og omkostningerne hertil. Derfor aftales der typisk også en fornuftig fleksibilitet i en kontrakt af en vis længde eller eksempelvis muligheden for delopsigelse af noget af lejemålet efter en nærmere aftalt periode.